A A A

Algemeen Nieuws

PSO keurmerk behaald!
Geplaatst op maandag 08 mei 2017 om 00:00:00 door Monique Klein.

VMNN behaalt Aspirantstatus op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO).

Binnen het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) hechten steeds meer organisaties en overheden belang aan het creëren van (meer) werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit onderdeel binnen MVO wordt ook wel Sociaal ondernemerschap of Sociaal ondernemen genoemd.

VMNN heeft de Aspirant-status  behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dit betekent dat onze organisatie aantoonbaar is gestart met Sociaal ondernemen en toegroeit richting inclusief werkgeverschap.  VMNN draagt vanaf heden aantoonbaar bij aan het stimuleren en realiseren van meer werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen de eigen organisatie. Organisaties die op Aspirant-niveau zijn gecertificeerd hebben twee jaar de tijd om te groeien naar een Trede status op de PSO-ladder. Groeien op de PSO-ladder kan ook door bewust socialer in te kopen bij andere PSO-gecertificeerde organisaties en/ of SW bedrijven. Hierdoor worden meer organisaties gestimuleerd om sociaal te ondernemen en groeien we samen toe naar een inclusievere samenleving. Om dit te realiseren is er een concreet Plan van Aanpak opgesteld en geaccordeerd op directieniveau. Dit is gecontroleerd door een auditor van een onafhankelijke Certificerende Instelling.

 De PSO is de landelijke norm voor sociaal ondernemen

De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is het meetinstrument én keurmerk van TNO dat de mate van sociaal ondernemen objectief meet en zichtbaar maakt. TNO en PSO-Nederland hebben de PSO, in nauwe samenwerking met de markt, volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanaf 2010 (door)ontwikkeld.  De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen. Bekijk de PSO-animatie (PSO in 2 minuten).  

 PSO stimuleert inclusief werkgeverschap  in Nederland

Het doel van de PSO is om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op een duurzame en een kwalitatief goede wijze aan werk te helpen bij (meer) organisaties. Dit doen PSO-organisaties door in de eigen organisatie werkplekken te faciliteren. Daarnaast stimuleren PSO-gecertificeerde organisaties hun leveranciers en opdrachtnemers om ook sociaal te ondernemen door er bewust voor te kiezen om producten of diensten in te kopen bij SW-bedrijven en/ of andere PSO-gecertificeerde organisaties. Door meer organisaties socialer te laten ondernemen groeien we samen naar een inclusievere samenleving toe. Dit wordt ook wel ketenstimulering genoemd.

PSO bij aanbestedingen met Social Return

PSO wordt in toenemende mate toegepast door gemeenten en andere publieke opdrachtgevers als instrument waarmee de invulling van de Social return verplichting (gedeeltelijk) kan worden aangetoond. Over het algemeen kan een PSO-gecertificeerde organisatie met een bepaalde PSO-Trede, de volledige of een deel van, de Social return verplichting invullen. Uiteraard kan dit afwijken per specifieke opdracht of beleidskader.

 Niveaus van de PSO prestatieladder

Het PSO-keurmerk kent vier prestatieniveaus, te weten de Aspirant status, Trede 1, Trede 2 en Trede 3. Organisaties die de intentie hebben om socialer te ondernemen kunnen een Aspirant-status behalen om aantoonbaar te starten met socialer ondernemen. Het idee achter de Trede-benadering is dat organisaties kunnen groeien op de PSO-Prestatieladder door op een duurzame wijze meer werkgelegenheid te bieden aan kwetsbare groepen in onze samenleving.

 Meer informatie?
Wilt u meer weten over de PSO, kijk dan op https://www.pso-nederland.nl/

< Ga terug